# Import modulu pygame, dzieki ktoremu tworzymy aplikacje okienkowa
import pygame
from random import choice, randint
 
 
# Inicjalizacja modułu
pygame.init()
# Utworzenie okna o określonych wymiarach
SCREEN_WIDTH = 800
SCREEN_HEIGHT = 600
 
screen_surface = pygame.display.set_mode((SCREEN_WIDTH, SCREEN_HEIGHT))
# Nadanie nazwy oknu
pygame.display.set_caption('Pierwsza Gra')
 
# Utworzenie zegara, który nadzoruje stałe wartości fps
clock = pygame.time.Clock()
 
POINTS_FONT = pygame.font.SysFont("verdana", 20)
 
bonus_images = [
    'bonus_1.png',
    'bonus_2.png',
    'bonus_3.png'
]
 
FRAMES_PER_SECOND = 60
frames_cnt = 0
 
# Liczba punktów gracza
player_points = 0
 
 
def load_image(img_path: str, position):
    image = pygame.image.load(img_path)
    surface = image.convert()
 
    transparent_color = (0, 0, 0)
    surface.set_colorkey(transparent_color)
 
    # Pozycja wyświetlania obiektu zapisana jest w rect
    rect = surface.get_rect(center=position)
 
    return [image, surface, rect]
 
def print_image(img_list) -> None:
    # [image, surface, rect]
    image, surface, rect = img_list
    screen_surface.blit(surface, rect)
    pass
 
def set_position_image(img_list, position):
    image, surface, rect = img_list
    rect = surface.get_rect(center=position)
    return [image, surface, rect]
 
def calculate_player_movement(keys):
    # Poruszanie postacią
    speed = 10
    delta_x = 0
    delta_y = 0

    if keys[pygame.K_LSHIFT]:
        speed *= 2
    if keys[pygame.K_w]:
        delta_y -= speed
    if keys[pygame.K_s]:
        delta_y += speed
    if keys[pygame.K_d]:
        delta_x += speed
    if keys[pygame.K_a]:
        delta_x -= speed
 
    return [delta_x, delta_y]
 
def limit_position(position):
    x, y = position
    x = max(0, min(x, SCREEN_WIDTH))
    y = max(0, min(y, SCREEN_HEIGHT))
    return [x, y]
 
def generate_bonus_object():
    # Wylosowanie nazwy pliku do wczytania
    image_name = choice(bonus_images)
    # Wylosowanie współrzędnych dla nowego obiektu
    x = randint(0, SCREEN_WIDTH)
    y = randint(0, SCREEN_HEIGHT)
    # Utworzenie zmiennej position, która będzie listą dwuelementową
    position = [x, y]
    # Utworzenie grafiki za pomocą funkcji load_image
    new_obj = load_image(image_name, position)
    # Dodanie gotowego obiektu bonus do listy wszystkich elementów
    bonus_objects.append(new_obj)
    pass
 
def print_bonus_objects():
    # Iteracja po obiektach bonusowych
    for obj in bonus_objects:
        # Wyświetlenie obiektu na ekranie gry,
        # za pomoca wczesniej przygotowanej funkcji
        print_image(obj)
        pass
    pass
 

# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #
player_pos = [SCREEN_WIDTH // 2, SCREEN_HEIGHT // 2]
player = load_image('player.png', player_pos)
background_color = [9, 42, 121]
# Lista przechowująca obiekty bonusowe
# Gotowy obiekt to trójelementowa lista uzyskana z load_image
bonus_objects = []
 
# Zmienna określająca, czy należy zamknąć okno
game_status = True
# Kod wykonywany póki aplikacja jest uruchomiona
while game_status:
 
    # Odczytanie zdarzeń zarejestrowanych przez komputer
    events = pygame.event.get()
 
    for event in events:
        # Naciśnięto X - zamykanie aplikacji
        if event.type == pygame.QUIT:
            game_status = False
        pass  # for event
 
    pressed_keys = pygame.key.get_pressed()
 
    delta_x, delta_y = calculate_player_movement(pressed_keys)
 
    # Zmiana wartości współrzędnych
    player_pos[0] += delta_x
    player_pos[1] += delta_y
    # Sprawdzenie limitów współrzędnych
    player_pos = limit_position(player_pos)
 
    # Zmiana współrzędnych obrazu
    player = set_position_image(player, player_pos)
 
    # Uzupełnij tło
    screen_surface.fill(background_color)
    # Wyświetl gracza
    print_image(player)
 
    # Dodawanie bonusu - pierwsze dodanie bez warunku ograniczającego ;)
    if frames_cnt % (FRAMES_PER_SECOND * 1) == 0:
        generate_bonus_object()
        pass
 
    print_bonus_objects()
    
    # Odświeżenie wyświetlanego okna
    pygame.display.update()
 
    frames_cnt += 1
 
    clock.tick(FRAMES_PER_SECOND)
    pass
 
print("Zamykanie aplikacji")
# Zamknięcie aplikacji
pygame.quit()
# Zamknięcie skryptu
quit()
 